Praktisk information
Køb af vaske- og tørremønter
Vaskemønter kan købes hos Sabine i lejlighed 35, 2. sal, Bjelkes Allé. Dette er muligt hver søndag mellem kl 18-19. Hvis der ikke er nogen hjemme i dette tidsrum kan man putte en konvolut med penge, navn og lejlighedsnummer igennem brevsprækken i lejlighed 35. Sabine vil derefter hurtigst muligt putte en konvolut med vaskemønter ind hos den pågældende. Hvis der afleveres konvolut uden for ”åbningstid”, vil man først modtage vaskemønter om søndagen. Mønter til vask koster 10 kr. per stk. og mønter til tørretumbler koster 2,5 kr per stk. Vaskemønter skal i så høj grad som muligt betales med sedler, og ikke med mønter. Mobilepay kan ikke bruges.
Guide til booking af vaskerummet.
Når du skal booke en vasketid eller tid til tørretumbleren, skal du gå ind på følgende link:
Du reserverer de ønskede tider ved at skrive dit lejlighedsnummer i felterne ud for tiderne. Husk gerne altid at reservere det tidsrum, du bruger vaskemaskinerne eller tørretumbleren i, så andre udngår at gå forgæves i kælderen, hvis maskinerne er i brug.
Tider før kl. 12.00 kan ikke booke og man kan derfor bruge vaskerummet i det tidsrum, hvis det er ledigt.
Hvis man vil tilgå linket på mobil, fungerer det klart bedst, hvis man downloader Google Sheets som app.
Ved spørgsmål kan man skrive eller ringe til Victor Bergholt ( ejerl. 15) på +45 28 70 80 66.
Fastnet telefon, internet, kabel-tv og radio
Til fastnet telefon og internet anbefaler ejerforeningen Parknet, priser m.m. kan se på deres hjemmeside parknet.dk. Til kabel-tv og radio anbefaler ejerforeningen Antenneforeningen Danmark, som administreres af Parknet, så priser, kanalnøgler m.m. skal også ses på parknet.dk. Det står selvfølgelig beboerene frit for at vælge andre udbydere, men det er ekstremt tvivlsomt at samme services vil kunne fås andetsteds til samme lave priser. Fastnet telefonforbindelsen er analog telefonforbindelse, en ISDN telefon kan ikke benyttes til Parknet’s telefonforbindelse. Se også punktet om dørtelefoner nedenfor mht. fastnet telefon.
Dørtelefoner
Dørtelefonerne er tilsluttet Parknet’s lokalcentral for ejendommen, så der skal være en telefon tilsluttet Parknets fastnettelefon stik, også selv om beboeren ikke har fastnet telefonabonnement gennem Parknet. Gadedøren åbnes ved tryk på 7 på telefonen efter der er forbindelse til dørtelefonen, og den tilsluttede telefon skal benytte DTMF toner – Alle nyere telefoner kan sende DTMF toner, så det vil kun være et problem hvis der tilsluttes en telefon af gammel model eller telefonen er konfigureret til ikke at sende DTMF toner.
Kabler til kabel-tv, radio, internet og fastnet telefon
Kabel-tv og radio: Coaxialt antennekabel, standard coaxialt stik for hhv. TV og radio. Kablere bør være HF skærmet min. 75 dB, helst 90 dB.
Internet: RJ-45 stik i begge ender, lige kabel (dvs. ikke krydset kabel), kabelkvalitet skærmet CAT5e eller CAT6. CAT6 anbefales til nyinstallationer, men installatonen i ejendommen er ikke CAT6. Krydset kabel kan også benyttes (systemet skulle automatisk kompensere for at der bruges krydset kabel), men standarden foreskriver lige kabel.
Fastnet telefon (evt. kun som dørtelefon): RJ-16 stik ved udgang i stik, formentlig også RJ-16 stik i telefonen, lige kabel ved RJ-16 stik i begge ender.
Køb af kabler: Jeg (Christian Ræbild) kan anbefale Würtz Radio, TV & Computer som ligger Frederiksborggade 31, da de kan levere kabler i ønsket længde, ofte fra dag til dag, og ofte billigere end standard længde kabler købt andre steder. Udskrift eller afskrift af ovenstående er tilstrækkelige oplysninger for at Würts Radio, TV & Computer kan fremstille de nødvendige kabler, hvis de også får at vide hvor lange kablerne skal være. Skærmede kabler til TV og radio kan også købes af Parknet, Baldersgade 12, vær opmærksom på deres åbningstider, og at de kun modtager betaling med kreditkort, ikke med kontanter. Vær opmærksom på at TV og radio kabler solgt i byggemarkeder m.v. ofte ikke er tilstrækkeligt skærmet og derfor kan give problemer med støj.
Håndværkere
Hvis en beboer rekvirerer håndværkere uden forudgående aftale med bestyrelsen og/eller administrator, så er det som udgangspunkt beboren som betaler. Hvis der er tale om en akut situation som falder under hvad ejerforeningen skal betale, og beboeren ikke har været i stand til at kontakte bestyrelsen og/eller administrator, så vil ejerforeningen selvfølgelig betale regningen, men i tvivlsspørgsmål er det bestyrelsen som vedtager om det er ejerforeningen eller beboeren som skal betale, med mindre håndværkerne er rekvireret af bestyrelsen. Hvis bestyrelsen rekvirerer håndværkere er det ejerforeningen som betaler, med mindre det forudgående er aftalt med beboeren at det er beboeren som betaler, eller bestyrelsen kan kræve beboeren betaler i henhold til vedtægterne.
Hvis der er brug for VVS anbefaler vi Palle West fra West Entreprise ApS tlf. 24 45 25 70 – Han har nøgle til ejendommen og kontakt til vores vicevært hvis det skulle være nødvendigt.
Hvis der er brug for kloakservice kan der ringes til tlf. 4026 6466.